Blog

Få tre sunde alternativer til din weekendbrunch

Kender du lysten til at gøre lidt ekstra ud af morgenmaden i weekenden?
Så kender du også den snigende skyldfølelse, der følger med, hvis sukkertrangen tager over.

Bare rolig. Du behøver ikke at slå dig selv oveni hovedet med disse 3 sunde alternativer til din morgenmad.

3 sunde alternativer til din morgenmad

Brunch har både pandekager, pølser, bacon, æg i form af røræg, spejlæg, blødkogt æg, yoghurt med mÿsli, kaffe, brød med ost og syltetøj. Det er lige straks også vanskeligt at opremse alle de retter, som hjertet begærer, når man er sulten eller har tiden til lidt ekstra forkælelse i weekenden. Er det ikke også noget med, der kan være varme riddere og juice?

Men det er muligt både at have mange, lækre retter på menuen og samtidig skrue ned for sukkerindtaget ved at gøre brug af disse tre sunde alternativer, der giver et tilskud til din mad.

1. Bananpandekager med chiafrø

2. Spinatjuice med spirulinapulver

3. Hjemmelavet granola med gojibær

Alle 3 alternativer indeholder lidt ekstra for at pifte retten op med et sundt tilskud. Hvis du vil læse mere om andre sunde alternativer, kan du læse om tilskud til mad.

Chiafrø er kendt for at indeholde flerumættede omega 3-olier, spirulina er fyldt med et højt indhold af næringsstoffer og gojibær har et højt indhold af antioxidanter.

Fremgangsmåden til dine sunde alternativer

1. Bananpandekager

Du skal glemme alt om mel, sukker og mælk … Til gengæld skal du finde 1. æg, 40 g havregryn, 1 teske chiafrø og 1 banan frem. Hvis du ønsker at pifte dine sunde pandekager op, kan du med fordel tilsætte vanilje enten kornene fra en vaniljestang eller vaniljesukker.

Du starter med at mose dine bananer, dertil udklækker du et æg og tilfører havregryn samt chiafrø. Denne blanding rører du, indtil den er lind.

Denne masse steger du på en pande ligesom du ville stege dine pandekager normalt.

2. Spinatjuice

Find din juicer, saftpresser eller foodprocesser frem. Skyl 300 g babyspinat, hak en knold ingefær og stil en appelsinjuice frem eller brug saften fra 3 appelsiner. Disse ingredienser tilføjer du til din juicer, når du er færdig med at juice eller presse ingredienserne, tilføjer du 1 teskefuld spirulina til din juice og rører rundt.

3. Granola

I stedet for müsli kan du gøre din yoghurt sund og lækker med granola som et lækkert alternativ. Du kan tilsætte hasselnødder, sesam, rugflager, græskarkerner, hørfrø, solsikkekerner, kokosflager, tørret frugt, som du lyster.

Du kan endda lave en blanding, der kan vare til hele næste uges morgenmåltider.

Eksempler på ingredienser til en Granolablanding, der kan holde til hele ugens morgenmåltider:

– 1 dl Mandler

– 1 dl Solsikkekerner

– 1 dl  Havregryn

– 1/2 dl Kokossukker

– 1 dl Kokosflager

– 1 skefuld Chiafrø

–  1/2 dl Gojibær

– 1/2 dl Tranebær

– 1 dl rapsolie

– 3 spiskefulde ahornsirup

– 1/2 dl vand

– 1/2 dl Kokosmel

Forvarm din ovn til 180 grader.

Kom dine nødder og kerner i din blender. F.eks. mandler og solsikkekerner til de er blevet let blendet.

Beklæd en bageplade med bagepapir.

Bland herefter blenderens indhold med de tørre ingredienser på en bageplade og vend rapsolie, sirup og vand i blandingen  – alt skal nu være blandet sammen ved undtagelse af kokosmel.

Bag blandingen i ca. 20 min og rør undervejs i blandingen.

Når blandingen tages ud af ovnen må du tilsætte kokosmelet. Husk at røre godt rundt, inden du sætter blandingen til at køle af.

Når blandingen er kølet af, skal du opbevare din granola i en lufttæt beholder. Gerne et glas med låg.

https://cialistilskud.dk/tilskud til mad

Andre sider om sundhed:

  1. bedreholdning.dk
  2. engodloebetur.dk
  3. enguidetilsundhed.dk
  4. fitnessbladet.dk
  5. fitnessexperten.dk
  6. friskogsundmad.dk
  7. helseogsundhed.dk
  8. simplebalance.dk
  9. sunde-madvaner.dk
  10. sundesager.dk
  11. sundhedidanmark.dk
  12. sundhedshjaelpen.dk
  13. sundhedsmagasin.dk