Blog

Gode råd til at opbygge din pressemeddelelse

En pressemeddelelse er et vigtigt værktøj når du sidder med en nyhed, som skal ud til en større modtagergruppe. Hvad enten det er en breaking news om en hændelse ude i verden, eller et nyt tiltag i en virksomhed, så er formålet med en pressemeddelelse at få dit budskab ud til andre medieplatforme, som kan viderebringe nyheden. Herunder finder du gode råd til hvordan du opbygger en pressemeddelelse. Du kan orienterer dig yderligere omkring indholdet af en pressemeddelelse ved at trykke på linket. 

Placér din nyhed i en kontekst

Det er vigtigt at placere din pressemeddelelse i den givne kontekst, som nyheden er blevet til. Dette betyder altså at der skal være en dato for hvornår pressemeddelelsen er fra, og også gerne en placering på hvor pressemeddelelsen kommer fra. En pressemeddelelse skal gerne indeholde en nyhed, altså noget der er sket nyligt. Hver derfor opmærksom på at datoen er korrekt. 

En fængende overskrift

Du vil gerne have opmærksomhed på din nyhed. Det bedste sted at starte er en fængende overskrift. Overskriften skal i én sætning opsummere hvad selve nyheden eller historien er; dette skal gøres på en kort og præcis måde, så andre medieplatforme hurtigt kan få en idé om hvad netop din nyhed omhandler.

Indledning 

En indledning skal kunne anvendes af en læser til hurtigt at skabe sig et overblik over indholdet i en pressemeddelelse. Derfor skal denne bestå af en opsummering af nyheden eller historien, som giver et hurtigt og præcist overblik over indholdet. En god fingerregel er at anvende Hv-testen for at se, om du har inkluderet det mest essentielle af nyheden eller historien: Hvem, Hvad, Hvornår, Hvorfor og Hvordan.    

Selve teksten

Her kan du i detalje gennemgå den nyhed eller historie som du har på hjerte. Giv en detaljeret beskrivelse af nyheden eller historien, hvor du får inkluderet alle relevante informationer. Del gerne din tekst op i mindre afsnit, gerne med underoverskrifter, så din læser nemmere kan læse sig igennem alle informationerne. Når du anvender underoverskrifter er det vigtigt at huske på, at disse anvendes af læsere til at orientere sig i indholdet. Derfor skal underoverskrifter være korte og præcise og opsummere hvad det pågældende afsnitter handler om. Du kan i selve teksten vælge at anvende citater, hvilket vil give din nyhed eller historie yderligere troværdighed. 

Oplys en kontaktperson

Formålet med en pressemeddelelse er at få andre medieplatforme til at opsamle din nyhed eller historie og bringe den videre. Derfor er det særligt vigtigt sat du sætter kontaktinformation ind omkring den eller de personer som kan kontaktes angående indholdet i pressemeddelelsen. Dette kan enten være i forhold til yderligere uddybning af indholdet, behov for billeder eller andre informationer, eller noget helt tredje. Tilføj derfor både navn, telefonnummer, e-mail og eventuelt også en hjemmeside af relevans. En god idé er også at tilføje kontaktpersonens titel, således dennes rolle i forhold til pressemeddelelsen tydeliggøres.